Öppna egen butik

2119424-bjorn-borg-butiken

Är du så pass intresserad av underkläder att du vill öppna din egen underklädesbutik och sälja? Vi har några grunder som man ska vara medveten om för att lyckas med en egen butik.

Rätt sortiment

Beroende på vilken typ av butik du ska öppna, måste sortimentet anpassas därefter. Vill du ha en högklassig butik med lite dyrare märken, måste sortimentet reflektera detta. Det går alltså inte att ha en mindre kostsam butik med dyra märkena, det kommer att resultera i ren förlust för företaget då inköpspris för dyrare underkläder är kanske högre än vad du tänkt sälja dem för.

Sortimentet påverkas också av omgivningen. Vilka personer är de som figurerar på gatan där butiken ska stå? Vilka andra butiker i området lockar folk: det kan ge en hint om vad du själv kan sälja för att få besökarna i området att titta in i din butik också. Vilken medelålder är det? Det kan vara ett riktmärke att använda sig av när du ska välja sortiment och butikens riktning.

Rätt utrustning

Att ha en välfungerande butik gör ditt jobb lättare och du kommer ha fler nöjda kunder. Se till att skaffa rätt utrustning till kassan. Det finns mycket att välja på beroende på vad du är ute efter. Ett av de senaste är iZettle som gör det lätt för småföretaget att starta upp sin verksamhet. Kassaregistret går genom din telefon eller surfplatta och kan vara en bra startutrustning tills företaget kan stå på egna fötter och du behöver mer omfattande utrustning.

Marknadsföring

Ingen butik blir stor och välkänd genom att endast slå upp portarna. Du måste vara den första som börja sprida rykten om ditt företag. Lokala aviseringar är en bra början: de är inte lika kostsamma och i starten räcker det att dra till sig de som bor i närheten. Planerar du att driva butiken nationellt med en tillhörande webbshop, behövs en större budget och mer pengar ska gå till att marknadsföra företaget online. Ta del av marknadsundersökningarna för att hitta just rätt kanal för dig. Låna böcker om marknadsföring på biblioteket och sök på internet efter råd och tips. Ju mer du lär dig om marknadsföring, desto mindre behöver du betala för expertutlåtande och liknande.